Misschien herkent u het wel? Thuis de hele koelkast uitgeplozen om te kijken welke boodschappen er gehaald moeten worden. U heeft het duidelijk voor ogen: melk, kaas, jam en een nieuw pakje boter. U springt op de fiets en wanneer u gearriveerd bent bij de supermarkt is het toch niet meer zo duidelijk. Zat er nu nog wat in het melkpak? Maak to do lijstjes.
Dit is slechts 1 voorbeeld van de zaken die we op een dag vergeten. Dit komt niet omdat er medisch iets niet in orde is, maar omdat onze hersenen vaak overlopen van de dingen die we die dag moeten ondernemen. Veel mensen ervaren dit als chaos in hun hoofd en dit kan weer zorgen voor stress.
Maak uw hoofd leeg
Om er voor te zorgen dat uw hoofd klaar is voor de dag is een goede nachtrust heel belangrijk. De slaap is bedoeld om uw lichaam rust te geven, maar ook om uw harde schijf in uw hoofd weer even op te ruimen. Zo is er weer ruimte voor de nieuwe dag.
Wanneer u dan met een “leeg” hoofd aan de dag begint is het wel belangrijk om het niet gelijk vol te proppen met alle dingen die er die dag gedaan moeten worden. Neem niet te veel hooi op uw vork, maar kies er juist voor om de dag wat rustiger in te delen.
Een to do lijstje biedt uitkomst
Het is natuurlijk wel handig dat u de belangrijke zaken niet vergeet te doen. Een to do lijstje kan hier voor zorgen. Schrijf ’s morgens alle zaken die u die dag wilt oppakken of af wilt ronden op een lijstje. Zo heeft u een helder overzicht wat er gedaan moet worden. En wat nog beter is u kunt ook de taken afstrepen die gedaan zijn. Afgestreept betekent klaar en de taak mag uw hoofd dan ook verlaten.
Wanneer u bij een bepaalde taak, zoals het boodschappen doen veel moet onthouden maak dan een sub to do lijstje. Een boodschappenlijstje waar op staat wat u moet halen. Bij een boodschappenlijstje is het trouwens heel handig om deze in de keuken te hangen en iedere keer wanneer er iets op is dit op het lijstje te noteren. Dan is het lijstje al klaar op het moment dat u boodschappen gaat doen.
Plan uw to do lijst
Naast het opschrijven van de taken voor die dag is het ook belangrijk om de to do lijstjes zo te maken dat de taak die u als eerste op wilt pakken die dag ook bovenaan staat. Zo kunt u met uzelf afsprekend dat u de lijst van boven naar beneden gaat oppakken en afhandelen. Wanneer u dit niet afspreekt bestaat de kans dat u eerst alleen de gemakkelijke taken oppakt. De lastigere zaken blijven zo tot het laatst staan. Dit zorgt er vaak voor dat u helemaal geen zin meer heeft dit op te pakken.
In het begin is het even lastig om er iedere morgen aan te denken om een to do lijstje te maken, maar u zult al snel ervaren dat het rust in uw hoofd brengt en dat de chaos plaats maakt voor structuur!