De Nederlandse luchtkwaliteit is een zorg. Vooral in en rond de grote steden. Het is niet voldoende om verbrandingsmotoren schoner en zuiniger te maken. We moeten ook inzetten op duurzame alternatieven. Een alternatief is elektrisch rijden. Bijvoorbeeld met een elektrische auto of fiets. Welke soorten zijn er? Wat zijn de voor- en nadelen?
Elektrische auto’s
Nederland behoort tot de koplopers als het gaat om de verkoop van elektrische auto’s. Maar elektrische auto’s maakten in 2012 nog maar 0,3% van de totale autoverkopen uit. Particulieren kochten slechts 58 elektrische auto’s van januari 2010 tot en met januari 2012. In 2012 ging het wat beter met een verkocht aantal van ruim honderd.
Soorten e-auto’s
Er zijn drie soorten elektrische auto’s:
- Battery Electric Vehicle (BEV) – ook wel EV (Electric Vehicle) genoemd. Met een BEV kan je alleen elektrisch rijden. Een BEV heeft een grote batterij en een oplaadmogelijkheid via een draad met een stekker.
- Plug-in Hybrid Electrical Vehicle (PHEV) – deze heeft zowel een brandstof- als een elektromotor. Door zowel aandrijving van de benzine- of dieselmotor als van de elektromotor heb je van twee krachtbronnen aandrijving waardoor het optrekken heel snel gaat. Nadeel is dat je de accu vaak moet opladen, maar dit kan gewoon via een draad met stekker.
- Hybrid Electrical Vehicle (HEV) – een HEV combineert net als de PHEV een verbrandingsmotor met een elektromotor. Het verschil is dat je de batterij niet met een snoer en stekker kunt opladen. De batterij van de HEV wordt tijdens het rijden opgeladen, onder andere via de energie die tijdens het remmen wordt teruggewonnen.
Elektrische auto’s hebben een gemiddelde actieradius – de afstand die je met een volledig opgeladen accu kunt rijden – van 170 kilometer. Dit is voldoende voor bijna negentig procent van alle autoritten. Als je grotere afstanden rijdt, zijn elektrische auto’s met een hulpmotor op benzine of diesel een uitkomst.
Hoewel de elektrische auto oplossingen biedt voor het milieu en de volksgezondheid, schreef een van de dagbladen laatst over het uiteenspatten van de elektrische autodroom. Oorzaak? De kosten van de accu’s zijn nog te hoog en de actieradius van de auto wordt als te klein ervaren. Ook is er nog geen gestandaardiseerd Europees netwerk van oplaadpunten. Er moet dus nog aardig wat gebeuren voordat mensen massaal kiezen voor een elektrische auto.
Elektrische fietsen
De verkoop van elektrische fietsen stijgt gestaag. Terwijl er in 2012 minder gewone fietsen werden verkocht, steeg de e-bikeverkoop met 1,3% naar 171.000 stuks. De nadelen van de e-auto spelen hier niet. De kosten van een elektrische fiets zijn te overzien, het vinden van een oplaadpunt is niet moeilijk. Bovendien is de accu vaak afneembaar zodat je hem op elk stopcontact kunt aansluiten. Ook jongeren hebben de voordelen van de elektrische fiets ontdekt; de gemiddelde leeftijd van e-bikekopers daalt.
Soorten e-bikes
De motor van een elektrische fiets kan op drie plekken zitten: boven de trappers, het voorwiel of het achterwiel. De plek van de motor heeft verschillende voor- en nadelen.
- Boven de trappers – deze plek zorgt voor een krachtige, natuurlijk aanvoelende ondersteuning. Doordat het zwaartepunt laag ligt, is de fiets extra stabiel.
- Voorwiel – met een motor op deze plaats, heb je het gevoel dat je vooruit getrokken wordt. De fiets is goed in balans door het gewicht aan de voorkant. Een nadeel is dat het sturen wat zwaarder is. En om doorslippen te voorkomen is de trekkracht van de voorwielmotor wat beperkter dan die van een motor achterop.
- Achterwiel – Een motor bij het achterwiel geeft je als het ware een duwtje in de rug. Het wordt vaak als erg prettig ervaren. In het achterwiel kan een krachtiger motor worden aangebracht dan in het voorwiel.
De voordelen zijn duidelijk: als vervanger van de auto levert de elektrische fiets een fikse besparing op en winst voor de gezondheid en het milieu. Bovendien kan hij flink wat tijdswinst opleveren in vergelijking met een transportfiets of stadsfiets. Zo wordt fietsen naar je werk of school ineens een haalbaar ideaal. Geen wonder dus dat de verkoop van e-bikes die van elektrische auto’s vooralsnog overtreft.