Campagne laat zien dat in iedere roker een stopper zit
Bijna een derde van de ex–rokers ging `s avonds nog even snel naar het tankstation om sigaretten te halen. En bijna een op de tien haalde wel eens peuken uit de asbak om te kunnen roken. Zelfs notoire rokers die van alles deden om te roken, hebben bewezen dat ze kunnen stoppen. Zo blijkt uit onderzoek van TNS–NIPO die in opdracht van STIVORO onderzoek heeft gedaan onder 1200 rokers en ex–rokers, dat onlangs is uitgevoerd. De resultaten maken duidelijk dat iedereen kan stoppen. Dat gegeven staat dan ook centraal in de nieuwe, gezamenlijke campagne “In iedere roker zit een stopper” van KWF Kankerbestrijding, Nederlandse Hartstichting, Astma Fonds en STIVORO. De campagne gaat vandaag van start.
Volgens Cora Honing van KWF Kankerbestrijding is de insteek van de campagne te laten zien dat rokers die heel ver gingen om te kunnen roken, ook kunnen stoppen. “Zoals een vrouw die peuken uit de stofzuigerzak haalde om er vervolgens nog een shagje van te draaien. Ook zij is erin geslaagd te stoppen. Ze is daar blij mee en is er trots op. In iedere roker zit dus een stopper. Dat willen we hiermee uitdragen.”
De–wat–deed–ik–als–ik–maar–kon–roken–top 5 van ex–rokers:
1. `s avonds nog even snel naar het tankstation (29%)
2. roken in de buurt van kinderen (28%)
3. buiten in de regen roken (22%)
4. omweg nemen (17%)
5. stiekem op het toilet roken (12%)
Uit het onderzoek van TNS–NIPO blijkt ook dat 61% van de rokers een ex–roker kent van wie ze het idee hadden dat die nooit zou kunnen stoppen. Hoe en wanneer mensen stoppen met roken, bepalen ze overigens zelf. Daarbij kan stoppen–met–rokenondersteuning op maat goed van pas komen. Hiervoor, maar ook voor allerlei handige tips, kunnen rokers terecht op www.stivoro.nl.
En dan zijn er volgens het TNS NIPO–onderzoek ook nog ex–rokers die een stapje verder gingen, zoals peuken uit de asbak (8%) of de vuilnisbak (1%) halen. Of half opgerookte peuken van de straat oprapen (1%). Uiteindelijk zijn ook zij erin geslaagd om te stoppen.
“Stopstory” op stoppen–met–rokensite
De “In iedere roker zit een stopper”–campagne bestaat uit verschillende elementen, waaronder tv– en radiocommercials waarin ex–rokers aan het woord komen. Ook wordt er een speciale campagnesite gelanceerd, die bereikbaar is via www.stivoro.nl. Hierop kunnen gestopte rokers hun eigen “Stopstory” kwijt en kunnen ze via de zogenoemde “Stopknop” anderen motiveren om ook te stoppen.
TNS–NIPO: naar schatting 340.000 rokers van plan komende weken te stoppen
De campagne sluit aan op ontwikkelingen als de accijnsverhoging op tabaksproducten en de invoering van rookvrije horeca per 1 juli 2008. Die datum is voor veel rokers aanleiding om te stoppen. Uit gegevens van TNS–NIPO blijkt dat naar schatting 340.000 rokers van plan zijn de komende weken al of rond 1 juli te stoppen.
Stoppen–met–rokencampagne
De grootschalige stoppen–met–rokencampagne “In ieder roker zit een stopper” moet meer rokers ertoe bewegen te stoppen met roken. De campagne is een gezamenlijk initiatief van KWF Kankerbestrijding, Nederlandse Hartstichting, Astma Fonds en STIVORO. Een en ander wordt ingegeven door het rookverbod dat per 1 juli 2008 geldt voor de sectoren horeca, kunst/cultuur en sport. Daarnaast wordt de accijns op tabaksproducten verhoogd. Dergelijke maatregelen zetten rokers aan tot nadenken over stoppen met roken en verhogen de stopintentie, zo is bekend uit onderzoek. De campagne is bedoeld om stopintenties te ondersteunen en deze om te zetten in succesvolle stoppogingen.