Nederlanders geven niet alleen veel geld uit aan snoep en snacks, maar juist ook aan snackgroente zoals snacktomaatjes, komkommertjes en minipaprika’s. In 2012 werd in de Nederlandse supermarkten in totaal voor ruim 27 miljoen euro aan snackgroente uitgegeven.
De aankopen van snackgroente zijn van 2009 tot en met 2012 met 337% gestegen, terwijl de groei van snoep in de afgelopen vijf jaar slechts met 16% is toegenomen. Dit laatste blijkt uit gegevens van het Studiecentrum Snacks en Zoetwaren. Met name de snacktomaatjes zijn erg in trek bij de Nederlanders. Deze tomaatjes vertegenwoordigen 92% van de totale omzet van snackgroente. In 2012 gaven Nederlanders in de supermarkt 25 miljoen euro uit aan deze slimme snoepjes, boordevol vitaminen.
De snacktomaatjes in zakjes van 200 en 250 gram, maakte een groei door van 2 miljoen stuks in 2009 naar ruim 10 miljoen stuks in 2012. De snacktomaatjes verpakt in een emmer van 500 gram werd in 2011 geïntroduceerd. In één jaar tijd is de verkoop van deze verpakking uitgekomen op 1,7 miljoen stuks.
De vraag naar komkommertjes blijft stabiel. De minipaprika’s kende twee jaar geleden een kleine dip, maar de vraag naar dit gezonde tussendoortje nam vorig jaar beduidend toe.
De snacktomaatjes, komkommertjes en minipaprika’s bevatten veel goede voedingsstoffen, zitten in handige meeneemverpakkingen en passen dus perfect in een verantwoord voedingspatroon.