Alleen het Ik Kies Bewust-logo (IKB-logo) op een voedings- of genotmiddelenproduct heeft nauwelijks effect op het aankoopgedrag van de consument. Dat is de conclusie uit een studie die het LEI, onderdeel van Wageningen UR, heeft verricht in opdracht van het ministerie van LNV.
Bij de invoering vier jaar geleden van productlogo’s als Ik Kies Bewust, had de overheid hoge verwachtingen. Deze logo’s op voedingsproducten zouden een stimulans zijn tot een gezonder eetpatroon van de consument.
Het LEI heeft uitgezocht of het IKB-logo daadwerkelijk van invloed is geweest op het koopgedrag. Vier jaar lang zijn vier productgroepen intensief gevolgd: yoghurt, één-kopsinstantsoep, vla en vruchtenlimonade. De resultaten zijn gepubliceerd in het rapport ‘Ik Kies Bewust. Effecten van het logo op het koopgedrag’.
Houding van consumenten
De belangrijkste vaststelling is dat voor de vier onderzochte producten een eventuele groei van de consumptie niet alleen kan worden toegeschreven aan het IKB-logo. Het aankoopgedrag wordt meer bepaald door het uit de markt halen van oude producten en het introduceren van nieuwe producten, die al of niet het IKB-logo mogen voeren. Verder blijkt dat inkomen, opleiding en gezondheidsbewustzijn geen invloed hebben op de keuze voor IKB-producten. Ook blijkt de aanwezigheid van het IKB-beeldmerk op het ene product vooralsnog weinig invloed te hebben op de aankopen uit een andere productgroep. Mensen die bij voorbeeld yoghurt met IKB-logo kopen, kopen vervolgens geen IKB-gecertificeerde vruchtenlimonade.
Houding van producenten
Het IKB-logo was mede bedoeld om producenten ertoe te bewegen nieuwe producten te ontwikkelen die voldoen aan de criteria van het logo. Dat gebeurt ook in de praktijk. Dit leidt tot gezondere producten voor de consument. Concurrentiestrategieën kunnen een rol spelen om te komen tot nieuwe IKB-producten. Het logo kan daarbij een middel zijn om zich te profileren in het winkelschap.