Menu
Dranken / Werk

Werken en koffie.

Je wist het misschien al langer, maar nu is het ook uit onderzoek gebleken: koffie is onmisbaar op de werkvloer. Of je nu espresso of een ander soort drinkt: een kleine 60% van de medewerkers haalt niet alleen koffie voor zichzelf, maar ook voor collega’s. Daarmee wordt het loopje naar het koffiezetapparaat een sociale gelegenheid. Het jaarlijkse onderzoek van koffieproducent Nestle heeft dat uitgewezen.

Koffie zorgt voor verbinding

Door digitalisering en de introductie van flexwerken en thuiswerken communiceren collega’s in toenemende mate online. Omdat we als mensen tóch behoefte blijven houden aan persoonlijk contact, is een sfeervolle koffiehoek op de kantoorlocatie daarvoor de ideale oplossing. Bijna de helft van de respondenten uit het onderzoek geeft namelijk aan dat zo’n koffiehoek onmisbaar is. Daarbij is het overigens niet eens zozeer belangrijk of er espresso of andere koffie geschonken wordt. Natuurlijk is het een algemeen bekend feit dat betrokken medewerkers voor betere prestaties op de werkvloer zorgen. En juist koffie kan voor een betere verbinding tussen collega’s zorgen.

Variatie

Een ander opvallend resultaat uit het onderzoek is dat niet alleen de inrichting van zo’n koffiehoek invloed op de interactie heeft. Ook het aanbod van diverse koffievariaties is namelijk belangrijk. Daarbij kun je er over het algemeen vanuit gaan dat hoe meer keuze er is, hoe vaker medewerkers koffie voor elkaar halen. Wanneer er alleen zwarte koffie beschikbaar is, haalt 48 procent van de respondenten koffie voor elkaar. Als er gekozen kan worden voor drie variaties, stijgt dit aantal al naar 54% en wanneer er nog meer keuze is, haalt maar liefst 66% van de respondenten koffie voor elkaar. Het lijkt er dus op dat variatie en keuze erg belangrijk zijn op een kantoor. Dat blijkt ook uit het feit dat maar liefst 56% van de ondervraagden aangeeft dat espresso koffie, cappuccino en latte wenselijk zijn. Het zelf kunnen bepalen van de sterkte van de koffie is nog belangrijker. Maar liefst 85% geeft aan dat dit erg belangrijk voor hen is. Het één en ander lijkt te maken te hebben met het feit dat mensen ook thuis steeds betere koffie drinken.